Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden
Artikel 1 – Begripsomschrijving
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1 Opdrachtgever/klant:
Natuurlijk persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een
opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden.
2 Opdrachtnemer:
JA! Accountancy & Advies BV, KvK 93845197, handelend onder de
naam:
JA! Accountancy & Advies
3 Opdracht/abonnement: Het abonnement, waarbij opdrachtnemer zich
jegens opdrachtgever/klant verbindt om bepaalde werkzaamheden te
verrichten tegen een vergoeding zoals overeengekomen.
4 Een maandelijks abonnement is een overeenkomst die na 12 maanden opzegbaar is.
5 Medewerkers: een natuurlijk persoon werkzaam en/of verbonden
aan de opdrachtnemer al dan niet op grond van een
arbeidsovereenkomst.
6 Werkzaamheden: Alle door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever
uit te voeren werkzaamheden, waartoe opdracht is gegeven middels het
aangaan van abonnement die door opdrachtnemer zijn aanvaard alsmede alle
daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden.Artikel 2 – Toepasselijkheid
1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, waaronder alle
aanbiedingen, offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten,
hoe ook genaamd. Deze algemene voorwaarden zijn van overeenkomstige
toepassing op alle vervolgopdrachten.
2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een
schriftelijke overeenkomst of opdrachtbevestiging. Toepasselijkheid van
eventuele inkoop-of andere (algemene) voorwaarden van opdrachtgever
wordt door opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3 In het geval deze algemene voorwaarden en de
opdrachtbevestiging/abonnement onderling tegenstrijdige voorwaarden
bevatten, gelden de in de opdrachtbevestiging + het abonnement
opgenomen voorwaarden.
4 Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat
ten gevolge van het voldoen door opdrachtnemer aan de geldende wet- en
regelgeving, waaronder de gedrags- en beroepsregels.Artikel 3 – Totstandkoming van de overeenkomst
1 De overeenkomst/het abonnement komt tot stand op het moment dat de
door opdrachtnemer mail met aanbieding door opdrachtnemer een antwoord
retour is ontvangen met expliciet akkoord in de mail of akkoord op offerte.
Bij maandelijkse bedragen is altijd sprake van een abonnement met een looptijd van 12
maanden, tussentijdse opzegging is niet mogelijk zonder vergoeding.
De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever
aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de
overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2 Alle opdrachten komen, met terzijdestelling van de artikelen 7:404 en
7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, uitsluitend tot stand met
opdrachtnemer en worden uitsluitend door opdrachtnemer uitgevoerd, tenzij
artikel 5 van toepassing is.
3 Het staat partijen vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze
tot stand is gekomen.
4 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de
inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze
voor een bepaalde tijd is aangegaan, bij bepaalde tijd kan er nadrukkelijk
stilzwijgend verlengd worden.Artikel 4 – Terbeschikkingstelling van informatie
door de opdrachtgever
1 Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke
opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct
uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de
gewenste wijze ter beschikking te stellen.
Opdrachtnemer bepaalt wat onder gewenste vorm, gewenste wijze en
tijdig dient te worden verstaan.
2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid
van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden,
ook indien deze van derden afkomstig zijn.
3 In geval van opdrachten tot controle van financiÎle verantwoordingen
zal opdrachtgever opdrachtnemer op de hoogte brengen van alle overige
informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant
is.
4 Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat opdrachtnemer
onverwijld wordt geÔnformeerd over feiten en omstandigheden die voor
een concrete uitvoering van de werkzaamheden van belang kunnen zijn.
5 Het niet aanleveren van de benodigde stukken aan opdrachtnemer schort
bij overeenkomst/abonnement niet de betaling van overeengekomen
betalingen/vergoedingen op. Het overeengekomen
honorarium/facturatieschema blijft uitdrukkelijk van kracht.
6 Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de
opdracht/het abonnement op te schorten tot het moment dat
opdrachtgever aan de om de voorgaande leden genoemde
verplichtingen heeft voldaan.
7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de door opdrachtgever
geleden schade voortvloeiende uit het door opdrachtgever dan welderden, niet tijdig informeren over of achterhouden van feiten en
omstandigheden, die voor een correcte uitvoering van de werkzaamheden
van belang kunnen zijn, en het geven van een verkeerde voorstelling van
zaken.
8 Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter
beschikking gestelde originele bescheiden aan deze geretourneerd.
9 De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende
extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet
behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en
bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever. Opdrachtgever is in deze
schadeplichtig aan opdrachtnemer.
10 Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer onmiddellijk te informeren over
een eventueel faillissement, schuldsanering, surseance van betaling of beslag
op substantieel deel van het vermogen van opdrachtgever.Artikel 5 – Uitvoering van de opdracht
1 Opdrachtnemer zal zich naar beste kunnen inspannen de werkzaamheden
uit te voeren overeenkomstig de met opdrachtgever schriftelijk vastgelegde
afspraken en procedures.
2 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke medewerker(s)
de verleende opdracht wordt uitgevoerd, zulks met uitsluiting van het
bepaalde in artikel 7:404 Burgerlijk Wetboek.
3 Opdrachten aan opdrachtnemer leiden uitdrukkelijk tot een
inspanningsverplichting, niet tot een resultaatverplichting.
4 Opdrachtnemer kan meer werkzaamheden verrichten en aan
opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt,
indien opdrachtgever hiervoor toestemming heeft verleend.
5 Opdrachtnemer zal bij inschakeling van derden voor de uitvoering van de
opdracht zoveel mogelijk tevoren overleg plegen met opdrachtgever en bij
de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.
6 In het geval opdrachtnemer op verzoek of met voorafgaande instemming
van opdrachtgever werkzaamheden of andere prestaties verricht die buiten
de inhoud en omvang van de werkzaamheden vallen, zullen deze
werkzaamheden of prestaties door opdrachtgever aan opdrachtnemer
worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer. In dat
geval aanvaardt opdrachtgever dat het overeengekomen tijdstip of verwachte
tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden de wederzijdse
verantwoordelijkheden van opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen worden
beÔnvloed.7 Opdrachtnemer is niet verplicht om mondelinge of schriftelijke adviezen,
rapporten of uitkomsten van de werkzaamheden behorend bij de verstrekte
opdracht, te actualiseren naar aanleiding van gebeurtenissen die zich na de
levering van de definitieve versie van het advies, het rapport of de
uitkomsten hebben voorgedaan.
8 De door opdrachtnemer als onderdeel van de werkzaamheden
gegeven adviezen, meningen, verwachtingen, voorspellingen en
aanbevelingen kunnen onder geen voorwaarde of omstandigheid worden
opgevat als een garantie ter zake van toekomstige gebeurtenissen of
omstandigheden.
9 Indien opdrachtnemer aan de opdrachtgever een voorbeeldberekening,
een voorbeeldpolis, een voorbeeldovereenkomst, een model of anderszins
een voorbeeld getoond of verstrekt heeft, dan wordt het vermoed slechts
als aanduiding te zijn verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te
beantwoorden, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat de zaak
daarmee zal overeenstemmen.
10 De opdrachtgever is gehouden het geleverde, zoals documenten,
overzichten, e-mails, spreadsheets, berekeningen, declaraties, facturen of
andere zaken die bij de overeenkomst horen, op het moment van levering,
doch in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn, te (doen) onderzoeken.
De opdrachtgever onderzoekt daarbij of kwaliteit en kwantiteit van het
geleverde overeenstemmen met de overeenkomst, althans voldoet aan de
eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.Artikel 6 – Geheimhouding
1 Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door
opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander
doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een
uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in
een tucht-, civiele, of strafprocedure waarbij deze stukken van belang
kunnen zijn.
2 Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming
is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al
of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of
gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te
voorzien, niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor
zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis
kunnen nemen.
3 Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen
aan door hem ingeschakelde derdenArtikel 7 – Intellectuele eigendom
1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot
producten (van de geest) welke hij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt
of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de opdracht van
opdrachtgever, voor zover deze uit de wet voortvloeien. Alle intellectuele
eigendomsrechten en auteursrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit,
de uitvoering van de opdracht komen toe aan opdrachtnemer.
2 Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden producten, waaronder mede
begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen,
rapporten, verslagen, plannen, (model)contracten, logo ?s, tekeningen, data,
product of bedrijfsnaam, teksten en beelden van opdrachtnemer, een en
ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden
te verveelvoudigen, openbaren of exploiteren.
3 Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten
aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een
deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.
4 De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden
met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de klant
verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst
worden gebruikt. Indien de opdrachtnemer aan opdrachtgever
informatiedragers, elektronische bestanden, e-mails, of software etc. verstrekt,
garandeert de opdrachtnemer dat deze vrij zijn van virussen en defecten.Artikel 8 – prijzen en betaling
1 Alle prijzen zijn in Euro’s (€) exclusief omzetbelasting (BTW) en andere
heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
2 Alle facturen zullen door de opdrachtgever worden betaald
overeenkomstig de op de factuur vermelde betalingscondities. Facturen
zullen als hoofdregel voldaan worden per automatische incasso. Bij gebreke
van specifieke condities zal de opdrachtgever binnen 21 (eenentwintig)
dagen na factuurdatum betalen, tenzij er sprake is van een machtiging
waarbij lid 5 van toepassing is. Na deze 21 dagen termijn is opdrachtgever
per openstaande factuur 45 euro ex btw-herinneringskosten verschuldigd.
3 Het recht van de opdrachtgever om vorderingen op opdrachtnemer te
verrekenen wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
4 Het niet aanleveren van gevraagde bescheiden of andere oorzaken die niet
in de schuldsfeer van opdrachtnemer liggen schorten uitdrukkelijk niet de
verschuldigde betalingen op die opdrachtgever conform abonnement met
opdrachtnemer overeengekomen is.
5 De opdrachtgever kan slechts aan opdrachtnemer bevrijdend betalen.
Rechtstreekse betalingen aan werknemers van opdrachtnemer
rechtvaardigt nimmer enige verrekening of opschorting van de
betalingsverplichting jegens opdrachtnemer.
6 De opdrachtgever verleent indien overeengekomen opdrachtnemer tot
wederopzegging machtiging tot het automatisch afschrijven van de facturen
van opdrachtnemer van haar/zijn bank- of girorekening. Bedragen worden
binnen zeven dagen na het verzenden van een factuur afgeschreven.
Intrekking van de machtiging dient schriftelijk te geschieden. Indien intrekking
ertoe leidt dat nog niet alle facturen zijn voldaan, dient de opdrachtgever er
zelf zorg voor te dragen dat nog openstaande bedragen binnen de
factuurtermijn worden voldaan. Bij stornering is opdrachtgever 40 euro exbtw-administratiekosten verschuldigd per openstaande post die gestorneerd
wordt per batch.
7 Eventuele overeengekomen betalingskortingen of bonussen zijn
eenmalig, kunnen enkel vereffend worden bij betaling van de betreffende
factuur, en geven geen recht op toekomstige kortingen, tenzij uitdrukkelijk
anders schriftelijk overeengekomen.
8 Iedere door de opdrachtgever gedane betaling geschiedt steeds ter
afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van die
opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien opdrachtgever
vermeldt dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
9 Na het verstrijken van de betalingstermijn is de opdrachtgever van
rechtswege in verzuim en over het opeisbare bedrag de wettelijke rente voor
handelstransacties conform 6:119a BW verschuldigd. Na drie
10 Indien tot (buiten)gerechtelijke Incasso wordt overgegaan is de
opdrachtgever aan Opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten verschuldigd
ter hoogte van de maximale wettelijk toegestane percentages en bedragen
zoals vermeld in artikel 2 lid 1 van het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. Met als afwijking hiervan
een bedrag van minimaal 75 euro als aanvangsbedrag. De Gerechtelijke
kosten zoals dagvaarding, beslaglegging en griffierecht zijn niet beperkt tot
de te liquideren proceskosten doch zullen integraal (lees alle) voor rekening
van de opdrachtgever zijn, indien deze in overwegende mate in het ongelijk
wordt gesteld.11 Opdrachtnemer is in alle gevallen gerechtigd aangeboden of
overeengekomen prijzen en tarieven door middel van een schriftelijke
kennisgeving aan de opdrachtgever aan te passen. Indien de opdrachtgever
niet akkoord wenst te gaan met een door opdrachtnemer kenbaar gemaakte
aanpassing van prijzen en tarieven, is de opdrachtgever gerechtigd binnen
veertien dagen na de in die artikelen bedoelde kennisgeving de overeenkomst
schriftelijk op te zeggen dan wel de overeenkomst te annuleren indien
opdrachtnemer prijs zonder meer voornemens is te verhogen. Bij
gelijkblijvende prijs geldt dit beding niet. Opzegging op grond van
prijswijziging kan slechts plaatsvinden tegen de datum van ingang van de
wijziging. Wijzigingen of indexering van de lonen of heffingen van
overheidswege waaronder de loonbelasting en sociale premies zijn geen
wijziging in de zin van dit artikel en kunnen steeds worden doorgevoerd.
12 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om te allen tijde nadere
zekerheid van de opdrachtgever te verlangen voor het nakomen van
bestaande of redelijkerwijs te verwachten toekomstige
betalingsverplichtingen gerekend over een periode van drie maanden. Bij
gebreke van het stellen van zekerheid door de opdrachtgever binnen een
door opdrachtnemer aan te geven termijn is opdrachtnemer gerechtigd de
uitvoering van de overeenkomst direct op te schorten of te beÎindigen.
Opdrachtnemer zal in dat geval nimmer gehouden zijn tot betaling van enige
schadevergoeding. De opdrachtgever blijft gehouden de reeds door
opdrachtnemer verrichtte prestatie te vergoeden.
13 In geval van wanbetaling (minimaal 45 dagen overschrijding betaling
factuurdatum), liquidatie, faillissement, WSNP of surseance van betaling van
de opdrachtgever zijn de facturen van opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.
Ook de nog in rekening te brengen abonnementsgelden voor het lopende
contractjaar zijn bij deze gebeurtenissen opeisbaar. Opdrachtnemer is
gerechtigd deze dan direct uit te factureren.Artikel 9 – Reclames en klachtenregeling
1 Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het
factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 14 dagen na de verzenddatum van
de facturen of informatie waarover opdrachtgever reclameert. Na deze termijn
kunnen factureren niet meer gereclameerd worden, tenzij na uitdrukkelijk
overleg met opdrachtnemer.
2 Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de
betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
3 In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de
keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het
kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde
werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de
opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever
reeds betaald honorarium.
4 Indien opdrachtgever klachten heeft over de dienstverlening dient
opdrachtgever binnen 14 dagen na constatering per mail of per brief een
klacht in te dienen bij de Relatiebeheerder of General Manager.
Een klacht bestaat minimaal uit schriftelijk relaas/beschrijving met
onderbouwende schriftelijke stukken. Mondelingen klachten worden
uitdrukkelijk verwezen naar het bovenstaande schriftelijke klachtenprotocol.Artikel 10- Leveringstermijn
1 Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts
te beschouwen als richttermijnen en uitdrukkelijk niet als fatale termijnen.
Artikel 11 – Opzegging
1 Opzegging dient te geschieden uiterlijk een maand voor afloop initiÎle
contractperiode van een jaar of verlenging in zelfde tijdspanne bij
abonnement werkzaamheden. Zonder opzegging wordt abonnement
uitdrukkelijk stilzwijgend verlengd met een jaar.
2 Opzegging dient schriftelijk aan de opdrachtgever of nemer te
worden meegedeeld.
3 Opdracht kan bij overeengekomen looptijd of vooraf afgesproken
werkzaamheden/contract niet tussentijds stopgezet worden. Indien de
opdracht tussentijds toch wordt stopgezet op initiatief van
opdrachtgever is deze gehouden tot betaling van alle declaraties,
kosten en een vergoeding voor de afgesproken werkzaamheden in de
overeenkomst in abonnement. Opdrachtnemer koopt van tevoren
arbeidsuren en expertise in voor een opdracht om de prijs concurrerend
te houden en is ten alle tijde bevoegd om extra kosten/schade naast de
vergoeding voor werkzaamheden zoals afgesproken door tussentijdse
stopzetting op opdrachtgever te verhalen. Deze betalingsverplichtingen
van opdrachtgever en nemer worden op het moment van beÎindiging
van de opdracht direct en volledig opeisbaar.Artikel 12 – Aansprakelijkheid
1 Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen
verrichten en daarbij handelend zoals van een (zorgvuldige)
opdrachtnemer kan worden verwacht.
2 Iedere (buiten) contractuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer en/of
zijn medewerker(s)of werknemers is beperkt tot de hoogte van de laatste
factuur, of indien het een enkele opdracht betreft, de hoogte van het bedrag
van de desbetreffende opdracht.
3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade,
bedrijfsschade of indirecte schade (waaronder, maar niet beperkt tot
gederfde winst, gemiste besparingen) die het gevolg is van het niet, niet
tijdig of niet deugdelijk presteren door opdrachtnemer.
4 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden
(waaronder ook maatregelen door of vanwege de Belastingdienst) wegens
schade die veroorzaakt is, doordat de opdrachtgever aan opdrachtnemer
onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt,
5 Deze bepaling is niet van toepassing voor opdrachten tot onderzoek van
de jaarrekening zoals bedoeld in artikel 393 Boek 2 BW.
6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste, onvolledige of ontijdige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
7 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit
uit fouten in door opdrachtnemer gebruikte software of
computerprogrammatuur, of voor schade ontstaan door (technische)
storingen en/of het niet, of niet goed functioneren van (elektronische en/ofdata) verbindingen of de kwaliteit hiervan, ongeacht of deze door
opdrachtnemer of door derden gerealiseerd worden.
8 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die
voortvloeit uit de omstandigheid dat door de opdrachtgever aan
opdrachtnemer verzonden (email)berichten opdrachtnemer niet hebben
bereikt, of vice versa.
9 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door opzet,
roekeloosheid, (grove) onachtzaamheid of (grove) nalatigheid van door
opdrachtnemer ingeschakelde derden.
10 De opdrachtgever heeft slechts recht op schadevergoeding indien de
schade binnen een week nadat het is voorgevallen/geconstateerd aan
opdrachtnemer bekend is gemaakt.Artikel 13 – Vervaltermijn
1 Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald,
vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit
welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van
werkzaamheden door opdrachtnemer, in ieder geval na ÈÈn jaar na het
moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon
zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 14 – Wet bescherming persoonsgegevens
1 In het kader van een opdracht verstrekt door opdrachtgever aan
opdrachtnemer of in het kader van het voldoen aan wettelijke
verplichtingen rustende op opdrachtnemer kan opdrachtgever
persoonsgegevens betreffende opdrachtgever en/of personen verbonden
aan of werkzaam bij/voor opdrachtgever verwerken.
2 In verband met de optimalisering van zijn dienstverlening aan
opdrachtgever alsmede in verband met het kunnen benaderen van
opdrachtgever en/of personen werkzaam bij/voor opdrachtgever met
informatie en met diensten van opdrachtnemer en derden, kan
opdrachtnemer persoonsgegevens verwerken.
3 Verwerking van persoonsgegevens door opdrachtnemer in het kader
van de activiteiten zoals vermeld in de voorgaande leden, vindt plaats
conform vigerende privacy wet- en regelgeving.
4 Opdrachtnemer heeft een zelfstandige plicht tot naleving van de Wet
bescherming persoonsgegevens. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer
tegen alle aanspraken van derden in verband met niet-naleving door
opdrachtgever. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en
kosten die opdrachtnemer in verband met zulks een aanspraak lijdt of
maakt.5.“ Opdrachtnemer besluiten om u als consument te toetsen op
kredietwaardigheid. Op dat moment verstrekken wij de gegevens aan
Kredietrapportaanvragen.nl die hiervoor samenwerkt met Economic Data
Resources B.V. (EDR), Focum en BedrijvenCheck ter controle van uw
kredietwaardigheid en contactgegevens. Zij zullen op basis van deze
gegevens een advies geven over uw kredietwaardigheid. Uw gegevens
zullen dan worden gebruikt voor onderzoek naar uw kredietwaardigheid en
contactgegevens.
Voor meer informatie zie:
• https://www.edrcreditservices....
• https://www.focum.nl/privacy- statementfocumuitgebreid
• https://inzage.bedrijvencheck....Artikel 15 – Elektronische communicatie
1 Gedurende de uitvoering van de opdracht kunnen opdrachtgever en
opdrachtnemer door middel van elektronische middelen met elkaar
communiceren.
2 Aan het gebruik van elektronische communicatie c.q. middelen kleven
risico’s, waarvan opdrachtgever en opdrachtnemer zich bewust zijn.
3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het
gebruik van elektronische middelen van communicatie, waaronder – maar niet
beperkt tot – schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de
aflevering van elektronische communicatie, onderschepping of manipulatie van
elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur
gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische
communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed
functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische
communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het
gevolg is van opzet of grove schuld.
4 In geval van twijfel omtrent de inhoud of verzending van
elektronisch communicatie zijn de data-uittreksels uit de
computersystemen van opdrachtnemer bepalend en leveren
dwingend bewijs op, tenzij opdrachtgever tegenbewijs levert.Artikel 16 – Vindplaats
1 Deze algemene voorwaarden kunnen worden geraadpleegd en
gedownload via de website van opdrachtnemer.
Artikel 17 - Recht tot wijziging algemene voorwaarden
Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor wijzigingen aan te
brengen in de algemene voorwaarden, met name indien de zich
ontwikkelende omstandigheden met betrekking tot de door opdrachtnemer
gehanteerde methoden, technieken en/of tarieven hiertoe aanleiding geven
en/of vigerende wet- en regelgeving hiertoe aanleiding geeft. Opdrachtgever
wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Artikel 18 – Toepasselijk recht en forumkeuze
1 Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, is
Nederlands recht van toepassing.
2 Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer, waarop deze voorwaarden van
toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het
arrondissement waarin opdrachtnemer zijn woonplaats heeft, tenzij een
andere rechter dwingendrechtelijk van toepassing is.
3 In afwijking van het bepaalde in lid 2 zijn opdrachtgever en
opdrachtnemer bevoegd om geschillen aan een college voor
geschillen voor te leggen.