Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Artikel 1 Begripsomschrijving

In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1 Opdrachtgever/klant:

Natuurlijk persoon of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een

opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden.

2 Opdrachtnemer:

JA! Accountancy & Advies BV, KvK 93845197, handelend onder de

naam:

JA! Accountancy & Advies

3 Opdracht/abonnement: Het abonnement, waarbij opdrachtnemer zich

jegens opdrachtgever/klant verbindt om bepaalde werkzaamheden te

verrichten tegen een vergoeding zoals overeengekomen.

4 Een maandelijks abonnement is een overeenkomst die na 12 maanden opzegbaar is.

5 Medewerkers: een natuurlijk persoon werkzaam en/of verbonden

aan de opdrachtnemer al dan niet op grond van een

arbeidsovereenkomst.

6 Werkzaamheden: Alle door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever

uit te voeren werkzaamheden, waartoe opdracht is gegeven middels het

aangaan van abonnement die door opdrachtnemer zijn aanvaard alsmede alle

daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden.Artikel 2 Toepasselijkheid

1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle

rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, waaronder alle

aanbiedingen, offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten,

hoe ook genaamd. Deze algemene voorwaarden zijn van overeenkomstige

toepassing op alle vervolgopdrachten.

2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze

uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een

schriftelijke overeenkomst of opdrachtbevestiging. Toepasselijkheid van

eventuele inkoop-of andere (algemene) voorwaarden van opdrachtgever

wordt door opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.

3 In het geval deze algemene voorwaarden en de

opdrachtbevestiging/abonnement onderling tegenstrijdige voorwaarden

bevatten, gelden de in de opdrachtbevestiging + het abonnement

opgenomen voorwaarden.

4 Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat

ten gevolge van het voldoen door opdrachtnemer aan de geldende wet- en

regelgeving, waaronder de gedrags- en beroepsregels.Artikel 3 Totstandkoming van de overeenkomst

1 De overeenkomst/het abonnement komt tot stand op het moment dat de

door opdrachtnemer mail met aanbieding door opdrachtnemer een antwoord

retour is ontvangen met expliciet akkoord in de mail of akkoord op offerte.

Bij maandelijkse bedragen is altijd sprake van een abonnement met een looptijd van 12

maanden, tussentijdse opzegging is niet mogelijk zonder vergoeding.

De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever

aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de

overeenkomst juist en volledig weer te geven.

2 Alle opdrachten komen, met terzijdestelling van de artikelen 7:404 en

7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, uitsluitend tot stand met

opdrachtnemer en worden uitsluitend door opdrachtnemer uitgevoerd, tenzij

artikel 5 van toepassing is.

3 Het staat partijen vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze

tot stand is gekomen.

4 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de

inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze

voor een bepaalde tijd is aangegaan, bij bepaalde tijd kan er nadrukkelijk

stilzwijgend verlengd worden.Artikel 4 Terbeschikkingstelling van informatie

door de opdrachtgever

1 Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke

opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct

uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de

gewenste wijze ter beschikking te stellen.

Opdrachtnemer bepaalt wat onder gewenste vorm, gewenste wijze en

tijdig dient te worden verstaan.

2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid

van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden,

ook indien deze van derden afkomstig zijn.

3 In geval van opdrachten tot controle van financiÎle verantwoordingen

zal opdrachtgever opdrachtnemer op de hoogte brengen van alle overige

informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant

is.

4 Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat opdrachtnemer

onverwijld wordt geÔnformeerd over feiten en omstandigheden die voor

een concrete uitvoering van de werkzaamheden van belang kunnen zijn.

5 Het niet aanleveren van de benodigde stukken aan opdrachtnemer schort

bij overeenkomst/abonnement niet de betaling van overeengekomen

betalingen/vergoedingen op. Het overeengekomen

honorarium/facturatieschema blijft uitdrukkelijk van kracht.

6 Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de

opdracht/het abonnement op te schorten tot het moment dat

opdrachtgever aan de om de voorgaande leden genoemde

verplichtingen heeft voldaan.

7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de door opdrachtgever

geleden schade voortvloeiende uit het door opdrachtgever dan welderden, niet tijdig informeren over of achterhouden van feiten en

omstandigheden, die voor een correcte uitvoering van de werkzaamheden

van belang kunnen zijn, en het geven van een verkeerde voorstelling van

zaken.

8 Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter

beschikking gestelde originele bescheiden aan deze geretourneerd.

9 De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende

extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet

behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en

bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever. Opdrachtgever is in deze

schadeplichtig aan opdrachtnemer.

10 Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer onmiddellijk te informeren over

een eventueel faillissement, schuldsanering, surseance van betaling of beslag

op substantieel deel van het vermogen van opdrachtgever.Artikel 5 Uitvoering van de opdracht

1 Opdrachtnemer zal zich naar beste kunnen inspannen de werkzaamheden

uit te voeren overeenkomstig de met opdrachtgever schriftelijk vastgelegde

afspraken en procedures.

2 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke medewerker(s)

de verleende opdracht wordt uitgevoerd, zulks met uitsluiting van het

bepaalde in artikel 7:404 Burgerlijk Wetboek.

3 Opdrachten aan opdrachtnemer leiden uitdrukkelijk tot een

inspanningsverplichting, niet tot een resultaatverplichting.

4 Opdrachtnemer kan meer werkzaamheden verrichten en aan

opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt,

indien opdrachtgever hiervoor toestemming heeft verleend.

5 Opdrachtnemer zal bij inschakeling van derden voor de uitvoering van de

opdracht zoveel mogelijk tevoren overleg plegen met opdrachtgever en bij

de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.

6 In het geval opdrachtnemer op verzoek of met voorafgaande instemming

van opdrachtgever werkzaamheden of andere prestaties verricht die buiten

de inhoud en omvang van de werkzaamheden vallen, zullen deze

werkzaamheden of prestaties door opdrachtgever aan opdrachtnemer

worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer. In dat

geval aanvaardt opdrachtgever dat het overeengekomen tijdstip of verwachte

tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden de wederzijdse

verantwoordelijkheden van opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen worden

beÔnvloed.7 Opdrachtnemer is niet verplicht om mondelinge of schriftelijke adviezen,

rapporten of uitkomsten van de werkzaamheden behorend bij de verstrekte

opdracht, te actualiseren naar aanleiding van gebeurtenissen die zich na de

levering van de definitieve versie van het advies, het rapport of de

uitkomsten hebben voorgedaan.

8 De door opdrachtnemer als onderdeel van de werkzaamheden

gegeven adviezen, meningen, verwachtingen, voorspellingen en

aanbevelingen kunnen onder geen voorwaarde of omstandigheid worden

opgevat als een garantie ter zake van toekomstige gebeurtenissen of

omstandigheden.

9 Indien opdrachtnemer aan de opdrachtgever een voorbeeldberekening,

een voorbeeldpolis, een voorbeeldovereenkomst, een model of anderszins

een voorbeeld getoond of verstrekt heeft, dan wordt het vermoed slechts

als aanduiding te zijn verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te

beantwoorden, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat de zaak

daarmee zal overeenstemmen.

10 De opdrachtgever is gehouden het geleverde, zoals documenten,

overzichten, e-mails, spreadsheets, berekeningen, declaraties, facturen of

andere zaken die bij de overeenkomst horen, op het moment van levering,

doch in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn, te (doen) onderzoeken.

De opdrachtgever onderzoekt daarbij of kwaliteit en kwantiteit van het

geleverde overeenstemmen met de overeenkomst, althans voldoet aan de

eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.Artikel 6 Geheimhouding

1 Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door

opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander

doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een

uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in

een tucht-, civiele, of strafprocedure waarbij deze stukken van belang

kunnen zijn.

2 Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming

is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al

of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of

gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te

voorzien, niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor

zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis

kunnen nemen.

3 Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen

aan door hem ingeschakelde derdenArtikel 7 Intellectuele eigendom

1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot

producten (van de geest) welke hij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkelt

of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de opdracht van

opdrachtgever, voor zover deze uit de wet voortvloeien. Alle intellectuele

eigendomsrechten en auteursrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit,

de uitvoering van de opdracht komen toe aan opdrachtnemer.

2 Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden producten, waaronder mede

begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen,

rapporten, verslagen, plannen, (model)contracten, logo ?s, tekeningen, data,

product of bedrijfsnaam, teksten en beelden van opdrachtnemer, een en

ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden

te verveelvoudigen, openbaren of exploiteren.

3 Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten

aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een

deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.

4 De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden

met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de klant

verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst

worden gebruikt. Indien de opdrachtnemer aan opdrachtgever

informatiedragers, elektronische bestanden, e-mails, of software etc. verstrekt,

garandeert de opdrachtnemer dat deze vrij zijn van virussen en defecten.Artikel 8 prijzen en betaling

1 Alle prijzen zijn in Euro’s (€) exclusief omzetbelasting (BTW) en andere

heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

2 Alle facturen zullen door de opdrachtgever worden betaald

overeenkomstig de op de factuur vermelde betalingscondities. Facturen

zullen als hoofdregel voldaan worden per automatische incasso. Bij gebreke

van specifieke condities zal de opdrachtgever binnen 21 (eenentwintig)

dagen na factuurdatum betalen, tenzij er sprake is van een machtiging

waarbij lid 5 van toepassing is. Na deze 21 dagen termijn is opdrachtgever

per openstaande factuur 45 euro ex btw-herinneringskosten verschuldigd.

3 Het recht van de opdrachtgever om vorderingen op opdrachtnemer te

verrekenen wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

4 Het niet aanleveren van gevraagde bescheiden of andere oorzaken die niet

in de schuldsfeer van opdrachtnemer liggen schorten uitdrukkelijk niet de

verschuldigde betalingen op die opdrachtgever conform abonnement met

opdrachtnemer overeengekomen is.

5 De opdrachtgever kan slechts aan opdrachtnemer bevrijdend betalen.

Rechtstreekse betalingen aan werknemers van opdrachtnemer

rechtvaardigt nimmer enige verrekening of opschorting van de

betalingsverplichting jegens opdrachtnemer.

6 De opdrachtgever verleent indien overeengekomen opdrachtnemer tot

wederopzegging machtiging tot het automatisch afschrijven van de facturen

van opdrachtnemer van haar/zijn bank- of girorekening. Bedragen worden

binnen zeven dagen na het verzenden van een factuur afgeschreven.

Intrekking van de machtiging dient schriftelijk te geschieden. Indien intrekking

ertoe leidt dat nog niet alle facturen zijn voldaan, dient de opdrachtgever er

zelf zorg voor te dragen dat nog openstaande bedragen binnen de

factuurtermijn worden voldaan. Bij stornering is opdrachtgever 40 euro exbtw-administratiekosten verschuldigd per openstaande post die gestorneerd

wordt per batch.

7 Eventuele overeengekomen betalingskortingen of bonussen zijn

eenmalig, kunnen enkel vereffend worden bij betaling van de betreffende

factuur, en geven geen recht op toekomstige kortingen, tenzij uitdrukkelijk

anders schriftelijk overeengekomen.

8 Iedere door de opdrachtgever gedane betaling geschiedt steeds ter

afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van die

opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien opdrachtgever

vermeldt dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

9 Na het verstrijken van de betalingstermijn is de opdrachtgever van

rechtswege in verzuim en over het opeisbare bedrag de wettelijke rente voor

handelstransacties conform 6:119a BW verschuldigd. Na drie

10 Indien tot (buiten)gerechtelijke Incasso wordt overgegaan is de

opdrachtgever aan Opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten verschuldigd

ter hoogte van de maximale wettelijk toegestane percentages en bedragen

zoals vermeld in artikel 2 lid 1 van het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012. Met als afwijking hiervan

een bedrag van minimaal 75 euro als aanvangsbedrag. De Gerechtelijke

kosten zoals dagvaarding, beslaglegging en griffierecht zijn niet beperkt tot

de te liquideren proceskosten doch zullen integraal (lees alle) voor rekening

van de opdrachtgever zijn, indien deze in overwegende mate in het ongelijk

wordt gesteld.11 Opdrachtnemer is in alle gevallen gerechtigd aangeboden of

overeengekomen prijzen en tarieven door middel van een schriftelijke

kennisgeving aan de opdrachtgever aan te passen. Indien de opdrachtgever

niet akkoord wenst te gaan met een door opdrachtnemer kenbaar gemaakte

aanpassing van prijzen en tarieven, is de opdrachtgever gerechtigd binnen

veertien dagen na de in die artikelen bedoelde kennisgeving de overeenkomst

schriftelijk op te zeggen dan wel de overeenkomst te annuleren indien

opdrachtnemer prijs zonder meer voornemens is te verhogen. Bij

gelijkblijvende prijs geldt dit beding niet. Opzegging op grond van

prijswijziging kan slechts plaatsvinden tegen de datum van ingang van de

wijziging. Wijzigingen of indexering van de lonen of heffingen van

overheidswege waaronder de loonbelasting en sociale premies zijn geen

wijziging in de zin van dit artikel en kunnen steeds worden doorgevoerd.

12 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om te allen tijde nadere

zekerheid van de opdrachtgever te verlangen voor het nakomen van

bestaande of redelijkerwijs te verwachten toekomstige

betalingsverplichtingen gerekend over een periode van drie maanden. Bij

gebreke van het stellen van zekerheid door de opdrachtgever binnen een

door opdrachtnemer aan te geven termijn is opdrachtnemer gerechtigd de

uitvoering van de overeenkomst direct op te schorten of te beÎindigen.

Opdrachtnemer zal in dat geval nimmer gehouden zijn tot betaling van enige

schadevergoeding. De opdrachtgever blijft gehouden de reeds door

opdrachtnemer verrichtte prestatie te vergoeden.

13 In geval van wanbetaling (minimaal 45 dagen overschrijding betaling

factuurdatum), liquidatie, faillissement, WSNP of surseance van betaling van

de opdrachtgever zijn de facturen van opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.

Ook de nog in rekening te brengen abonnementsgelden voor het lopende

contractjaar zijn bij deze gebeurtenissen opeisbaar. Opdrachtnemer is

gerechtigd deze dan direct uit te factureren.Artikel 9 Reclames en klachtenregeling

1 Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het

factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 14 dagen na de verzenddatum van

de facturen of informatie waarover opdrachtgever reclameert. Na deze termijn

kunnen factureren niet meer gereclameerd worden, tenzij na uitdrukkelijk

overleg met opdrachtnemer.

2 Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de

betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.

3 In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de

keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het

kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde

werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de

opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever

reeds betaald honorarium.

4 Indien opdrachtgever klachten heeft over de dienstverlening dient

opdrachtgever binnen 14 dagen na constatering per mail of per brief een

klacht in te dienen bij de Relatiebeheerder of General Manager.

Een klacht bestaat minimaal uit schriftelijk relaas/beschrijving met

onderbouwende schriftelijke stukken. Mondelingen klachten worden

uitdrukkelijk verwezen naar het bovenstaande schriftelijke klachtenprotocol.Artikel 10- Leveringstermijn

1 Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts

te beschouwen als richttermijnen en uitdrukkelijk niet als fatale termijnen.

Artikel 11 Opzegging

1 Opzegging dient te geschieden uiterlijk een maand voor afloop initiÎle

contractperiode van een jaar of verlenging in zelfde tijdspanne bij

abonnement werkzaamheden. Zonder opzegging wordt abonnement

uitdrukkelijk stilzwijgend verlengd met een jaar.

2 Opzegging dient schriftelijk aan de opdrachtgever of nemer te

worden meegedeeld.

3 Opdracht kan bij overeengekomen looptijd of vooraf afgesproken

werkzaamheden/contract niet tussentijds stopgezet worden. Indien de

opdracht tussentijds toch wordt stopgezet op initiatief van

opdrachtgever is deze gehouden tot betaling van alle declaraties,

kosten en een vergoeding voor de afgesproken werkzaamheden in de

overeenkomst in abonnement. Opdrachtnemer koopt van tevoren

arbeidsuren en expertise in voor een opdracht om de prijs concurrerend

te houden en is ten alle tijde bevoegd om extra kosten/schade naast de

vergoeding voor werkzaamheden zoals afgesproken door tussentijdse

stopzetting op opdrachtgever te verhalen. Deze betalingsverplichtingen

van opdrachtgever en nemer worden op het moment van beÎindiging

van de opdracht direct en volledig opeisbaar.Artikel 12 Aansprakelijkheid

1 Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen

verrichten en daarbij handelend zoals van een (zorgvuldige)

opdrachtnemer kan worden verwacht.

2 Iedere (buiten) contractuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer en/of

zijn medewerker(s)of werknemers is beperkt tot de hoogte van de laatste

factuur, of indien het een enkele opdracht betreft, de hoogte van het bedrag

van de desbetreffende opdracht.

3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade,

bedrijfsschade of indirecte schade (waaronder, maar niet beperkt tot

gederfde winst, gemiste besparingen) die het gevolg is van het niet, niet

tijdig of niet deugdelijk presteren door opdrachtnemer.

4 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden

(waaronder ook maatregelen door of vanwege de Belastingdienst) wegens

schade die veroorzaakt is, doordat de opdrachtgever aan opdrachtnemer

onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt,

5 Deze bepaling is niet van toepassing voor opdrachten tot onderzoek van

de jaarrekening zoals bedoeld in artikel 393 Boek 2 BW.

6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,

doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte

onjuiste, onvolledige of ontijdige gegevens, tenzij deze onjuistheid of

onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.

7 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit

uit fouten in door opdrachtnemer gebruikte software of

computerprogrammatuur, of voor schade ontstaan door (technische)

storingen en/of het niet, of niet goed functioneren van (elektronische en/ofdata) verbindingen of de kwaliteit hiervan, ongeacht of deze door

opdrachtnemer of door derden gerealiseerd worden.

8 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook die

voortvloeit uit de omstandigheid dat door de opdrachtgever aan

opdrachtnemer verzonden (email)berichten opdrachtnemer niet hebben

bereikt, of vice versa.

9 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door opzet,

roekeloosheid, (grove) onachtzaamheid of (grove) nalatigheid van door

opdrachtnemer ingeschakelde derden.

10 De opdrachtgever heeft slechts recht op schadevergoeding indien de

schade binnen een week nadat het is voorgevallen/geconstateerd aan

opdrachtnemer bekend is gemaakt.Artikel 13 Vervaltermijn

1 Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald,

vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit

welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van

werkzaamheden door opdrachtnemer, in ieder geval na ÈÈn jaar na het

moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon

zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

Artikel 14 Wet bescherming persoonsgegevens

1 In het kader van een opdracht verstrekt door opdrachtgever aan

opdrachtnemer of in het kader van het voldoen aan wettelijke

verplichtingen rustende op opdrachtnemer kan opdrachtgever

persoonsgegevens betreffende opdrachtgever en/of personen verbonden

aan of werkzaam bij/voor opdrachtgever verwerken.

2 In verband met de optimalisering van zijn dienstverlening aan

opdrachtgever alsmede in verband met het kunnen benaderen van

opdrachtgever en/of personen werkzaam bij/voor opdrachtgever met

informatie en met diensten van opdrachtnemer en derden, kan

opdrachtnemer persoonsgegevens verwerken.

3 Verwerking van persoonsgegevens door opdrachtnemer in het kader

van de activiteiten zoals vermeld in de voorgaande leden, vindt plaats

conform vigerende privacy wet- en regelgeving.

4 Opdrachtnemer heeft een zelfstandige plicht tot naleving van de Wet

bescherming persoonsgegevens. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer

tegen alle aanspraken van derden in verband met niet-naleving door

opdrachtgever. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en

kosten die opdrachtnemer in verband met zulks een aanspraak lijdt of

maakt.5.“ Opdrachtnemer besluiten om u als consument te toetsen op

kredietwaardigheid. Op dat moment verstrekken wij de gegevens aan

Kredietrapportaanvragen.nl die hiervoor samenwerkt met Economic Data

Resources B.V. (EDR), Focum en BedrijvenCheck ter controle van uw

kredietwaardigheid en contactgegevens. Zij zullen op basis van deze

gegevens een advies geven over uw kredietwaardigheid. Uw gegevens

zullen dan worden gebruikt voor onderzoek naar uw kredietwaardigheid en

contactgegevens.

Voor meer informatie zie:

https://www.edrcreditservices....

https://www.focum.nl/privacy- statementfocumuitgebreid

https://inzage.bedrijvencheck....Artikel 15 Elektronische communicatie

1 Gedurende de uitvoering van de opdracht kunnen opdrachtgever en

opdrachtnemer door middel van elektronische middelen met elkaar

communiceren.

2 Aan het gebruik van elektronische communicatie c.q. middelen kleven

risico’s, waarvan opdrachtgever en opdrachtnemer zich bewust zijn.

3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het

gebruik van elektronische middelen van communicatie, waaronder – maar niet

beperkt tot – schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de

aflevering van elektronische communicatie, onderschepping of manipulatie van

elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur

gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische

communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed

functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische

communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het

gevolg is van opzet of grove schuld.

4 In geval van twijfel omtrent de inhoud of verzending van

elektronisch communicatie zijn de data-uittreksels uit de

computersystemen van opdrachtnemer bepalend en leveren

dwingend bewijs op, tenzij opdrachtgever tegenbewijs levert.Artikel 16 Vindplaats

1 Deze algemene voorwaarden kunnen worden geraadpleegd en

gedownload via de website van opdrachtnemer.

Artikel 17 - Recht tot wijziging algemene voorwaarden

Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor wijzigingen aan te

brengen in de algemene voorwaarden, met name indien de zich

ontwikkelende omstandigheden met betrekking tot de door opdrachtnemer

gehanteerde methoden, technieken en/of tarieven hiertoe aanleiding geven

en/of vigerende wet- en regelgeving hiertoe aanleiding geeft. Opdrachtgever

wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Artikel 18 Toepasselijk recht en forumkeuze

1 Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, is

Nederlands recht van toepassing.

2 Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen

opdrachtgever en opdrachtnemer, waarop deze voorwaarden van

toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het

arrondissement waarin opdrachtnemer zijn woonplaats heeft, tenzij een

andere rechter dwingendrechtelijk van toepassing is.

3 In afwijking van het bepaalde in lid 2 zijn opdrachtgever en

opdrachtnemer bevoegd om geschillen aan een college voor

geschillen voor te leggen.